Alla inlägg under april 2018

Av Eva Hellqvist - 25 april 2018 09:42

I måndags var jag till sjukgymnasten för kontroll, han mätte hur många grader jag fick upp armen åt olika håll, fick även 2 nya övningar som skall göras tillsammans med dom andra och åter om ca 1 månad. Då blir det nog fler övningar skulle jag tro. Bara att flaxa på med armarna och hoppas det gör nytta.


Ny rullator vart det också, så nu är det ingen ramsne variant, utan en helt sprillans ny, så blank och fin.

Så nu kanske man kan gå till affären själv snart, men börja med kortare sträckor först, så det går så sakteliga framåt och det kan jag lova känns bra. Direkt efter op trodde jag inte jag skulle kunna stå på benen själv mer och att armen inte skulle kunna fungera mer, men nu använder jag inte rullstolen, har inte ont i höften längre och armen går det ju som sagt framåt med.

Så det finns kanske en ljusning för mig också, fast ibland känns det inte som så. Men det beror ju på mitt allmän tillstånd som jag aldrig vet hur det är från dag till dag.


Ett kort inlägg denna gång, kanske blir det längre nån annan gång............. over and out.........


 

Av Eva Hellqvist - 20 april 2018 15:41

Ja denna operation som jag gjorde 20/2 är inget jag skulle vilja göra om, för fy fan på ren svenska vilken pärs. Operationen gjordes 20 februari, kom in snabbt på op-salen ca 9 tiden på morgonen, sen vet jag inget mer förrän vid 20.30 tiden. Jag hade tydligen inte velat vakna riktigt efter narkosen och syresättningn var väldigt dålig, men med en massa mediciner gick syresättningen till slut upp till normalt igen.

Så jag vaknade inte riktigt förrän jag kom upp på avdelningen. Fick näringsdryck och saft, upp på toa med hjälp av ett sk EVA-stöd och personal, sen sov jag lugnt hela natten.

Jag min "glappkäft" hade sagt att jag ville åka hem, så dagen efter op kollade läkaren hur mycket smärtstillande jag fått under natten, och eftersom jag inte hade behövt nåt så var det ok.


Nu hör det till saken att dom hade tagit bentransplat från höftkammen och byggt upp axelkulan med, så det där med att gå var ju ingen större hit märkte vi när jag skulle upp för trappen hemma, det var 3 döttrar som baxade upp mig och till slut kom jag upp och in i mitt hem. Det var skönt, sen ringdes det till Rehab eller vad det var så jag fick hem en rullstol, handtag på sängen och toan och duschstol. Sen var det bara att liksom åka med....... kunde ju inget göra själv, så hjälp med dusch, mat o handling har döttrarna fixat även städning. Så efter 6 veckor var det återbesök med röntgen, och allt satt som det skulle, nån slags platta o 13 skruvar i axeln, och dom såg att det börjat läka, så då slapp jag bandaget och börja med sjukgymnastik, och har även gåtränat så nu behöver jag inte rull stolen mer. Får inte bära eller lyfta med armen på tre månader efter att bandaget togs bort 3/4. Behöver fortfarande viss hjälp eftersom jag inte får lyfta o bära, men känns som om jag är på väg åt rätt håll i alla fall. Armen kommer mest troligt aldrig mer bli som den en gång varit, men lite är bättre än inget, så nu tränas det med armen så jag åtminstone får upp armen så jag kan tvätta håret, blir det mer är ju det bara ett plus.


Ja det är en kortfattad version av min "resa" med axeln. Men en sak är säker, tänker aldrig mer operera mig i nån axel eller nån annan led, förrn får dom slå ihjäl mig, för fy fan säger jag.



Ha de bra alla därute............  
  

Ovido - Quiz & Flashcards